Iskolavezetés

Áttekintés

Mi tesz sikeressé egy iskolavezetőt a 21. században? Hogyan járulhat hozzá az iskolák autonómiája, az intelligens elszámoltathatóság, a megosztott vezetés vagy a vezetők képzése egy méltányosabb oktatás megteremtéséhez?

Az iskolavezetés fogalma a 21. században egyre kevésbé az iskola élén álló igazgató heroikus munkáját jelöli, sokkal inkább azt a folyamatot, amely során tanárok, diákok, szülők (és más partnerek) egyedi készségeit és tudását stratégiailag használjuk a közös oktatási célok elérésére. Az iskolavezetés legfontosabb feladata a tanulási-tanítási folyamatok stratégiai irányítása; központi kérdése, hogy hogyan teremtheti meg minden gyereknek – függetlenül a szociális hátterüktől, etnikai hovatartozásuktól, nemüktől – a lehetőséget képességeik kibontakoztatására és arra, hogy produktív, cselekvőképes polgárrá váljon.

A Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportja 2008 óta különböző projektek keretében járja körbe a fenti kérdéseket. Tematikus aloldalunkon főbb témáinkhoz kapcsolódó szakmai anyagok találhatók, valamint tájékozódhatnak eseményeinkről – iskolavezetői műhelymunkákról, konferenciákról, angol nyelvű webináriumokról, fórumokról, szakmai műhelyekről. 2011 óta tagja vagyunk az iskolavezetésről szóló európai szakpolitikai hálózatnak (EPNoSL), melyben a tudásmenedzsment tevékenységeket irányítjuk. A honlap tartalmát iskolavezetőknek, tanároknak, kutatóknak és az iskolavezetés kérdésével foglalkozó döntéshozóknak, döntéselőkészítőknek ajánljuk.  

 

tovább olvasom

Események

A Magyarországi Iskolavezetési Hálózat (MIH) műhelysorozata

A Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportja az elmúlt években számos szakmai műhelyt szervezett iskolavezetőknek és tanároknak az iskolavezetés különböző témáiban. A műhelyek témáiról és anyagairól ezen tematikus aloldalunkon tájékozódhat.

további részletek

Webináriumsorozat iskolavezetésről

Az Európai Szakpolitikai Hálózat az Iskolavezetésről (EPNoSL) 3 angol nyelvű webináriumsorozatot szervezett az iskolavezetés átfogó témáinak széles körű megvitatására. A webináriumok tematikus aloldalunkon felvételről megtekinthetők.

további részletek

Legfontosabb témák

Méltányosság és iskolavezetés

Bár a méltányosság ma már sok ország oktatási szakpolitikájában a legfontosabb célok között szerepel, a megvalósítás még mindig komoly akadályokba ütközik. Az oldalon a témával kapcsolatos nemzetközi és hazai kutatási irányokat és eredményeket foglalunk röviden össze.

további részletek

Megosztott vezetés

Ma már domináns szemlélet, hogy az iskolában zajló folyamatokat nem egy (vagy kettő, vagy három) ember határozza meg, az iskolavezetés sokkal inkább egy kollektív vállalkozás, amely az iskolához kapcsolódó szereplők - tanárok, tanulók, szülők, az oktatást segítő személyzet, fenntartók stb. - interakcióiból alakul ki. Nem mindegy azonban, hogy milyen módon kormányozza és valorizálja ezeket a folyamatokat a formális iskolavezetés. Az oldalon a megosztott vezetés (distributed leadership) szemléletéről tekinthetnek meg inspiráló anyagokat, olvashatnak összefoglalókat.

további részletek

Iskolavezetői kompetenciák

Egy iskola hatékony stratégiai és operatív irányításához az iskolavezető(k)nek számos kompetenciával kell rendelkeznie. Ezen az oldalon olyan összefoglalók és anyagok találhatók, melyek mind az iskolavezetésben részt vevők, mind pedig a vezetőképzőknek hasznosak lehetnek.

további részletek

Nemzetközi partnerség az iskolavezetői kompetenciák fejlesztésére

A Tempus Közalapítvány 2008 óta vesz részt iskolavezetés témájú nemzetközi projektekben. Az aloldalon három projekt tevékenységei és eredményei tekinthetők meg: (1) Iskolavezetés és tanári motiváció - Az iskolavezetés szerepe a tanulási környezet javításában és a tanári munka minőségének és motivációjának fokozásában (2008-2009) (2) Az iskolavezetés a hatékony tanulásért (2010) (3) Nemzetközi Együttműködés az Iskolavezetésért (2011-2012)

további részletek

Európai Szakpolitikai Hálózat az Iskolavezetésért

Az EPNoSL az EU 22 tagországát lefedő partnerség, amely 14 oktatási minisztériumot, 10 kutatóintézetet, 10 felsőoktatási intézményt, 7 egyesületet, valamint egy 8 fős oktatáskutatói teamet foglal magában. Ezen tematikus aloldalunkon a hálózat tevékenységéről és eredményeiről tájékozódhat.

további részletek
Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »