Korai jelzőrendszer

A korai jelző- és beavatkozási rendszer alatt az oktatási intézmények által használt olyan intézményi szinten alkalmazott eszközrendszert értünk, amely a mérhető adatokra és a megfigyelhető jelenségekre építve beavatkozási módszereket is javasol a lemorzsolódással veszélyeztetett fiatalokkal foglalkozó tanárok és szakemberek számára az időben történő segítségnyújtáshoz. Egy korai jelző- és beavatkozási rendszer működtetése olyan intézményi és tanári kompetenciákon nyugszik, mint a megfelelő adatok gyűjtése és feldolgozása, a diákok viselkedésének és a háttérben rejlő okoknak az értelmezése, a megelőző intézkedések egyénhez igazított magalkotása, valamint külső segítség (források, partnerek) bevonására való készség.

A fenti megfogalmazás a projektpartnerek szakmai párbeszéde során érlelődött ki, támaszkodva azokra az átfogó európai elemzésekre, melyek a korai iskolaelhagyás megelőzése témájában az elmúlt években hozzáférhetővé váltak. Ezek szerint célszerű kialakítani az iskolai lemorzsolódás csökkentésére irányuló komplex intézkedésrendszert. Bizonyos tényezők (tanulói jellemzők és magatartásformák, mint pl. folyamatos késés, csavargás vagy romló teljesítmény, illetve a hátrányos helyzet, migráns státusz vagy a szülők alacsony iskolázottsága) összefüggést mutatnak a lemorzsolódással. Az ilyen jelek, tünetek és összefüggések ismeretében, illetve a jellemzők időben történő felismerésével és megfelelő beavatkozással csökkenthető a lemorzsolódás kockázata, illetve megelőzhető a tanulók kiesése az intézményrendszerből.

Bár az iskolából történő lemorzsolódás megelőzése érdekében - például pozitív, befogadó légkör megteremtésével - sokat tehet az iskola, a korai iskolaelhagyás megelőzése korántsem csak iskolai ügy, hiszen nem csak pedagógiai okok állnak a háttérben, és csak pedagógiai eszközökkel nem is kezelhető sikeresen. Ezért az iskola nem lehet egyedüli intézménye a lemorzsolódás által veszélyeztetett fiatalokra való odafigyelésnek, alapvető fontosságú a kapcsolódó szektorok (az oktatás és képzés mellett az egészségügyi, a szociális, a foglalkoztatási, a közművelődési, a sport, a bűnmegelőzés és igazságszolgáltatás területeinek) együttműködése a probléma megelőzésében és kezelésében.

A korai figyelmeztető rendszer által kiszűrt gyermekek/fiatalok hatékony támogatása a megfelelő szektorokból bevont segítő szakemberek együttműködésében, valamint rendszerszintű szolgáltatások és egy folyamatosan frissített információs rendszer kiépítése eredményeképpen valósulhat meg.

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »