Korszerű nyelvtanárképzés

Szakmai műhely a korszerű nyelvtanárképzésről

Milyen kihívások érik a leendő nyelvtanárokat és nyelvtanárképzőket manapság? Hogyan lehet az EU-s fejlesztéseket integrálni a nyelvtanárképzésbe? Mennyire felkészültek ma módszertanilag a pályakezdő nyelvtanárok EU-s viszonylatban? Megvalósult-e Magyarországon a módszertani áttörés?

Ezeket a kérdéseket jártuk körül 2013. november 18-án abban a műhelymunkában, amelyet a Tempus Közalapítvány „TANDEM – Tudásmegosztás: a kompetenciafejlesztéstől a foglalkoztathatóságig” című, Európai Bizottság által támogatott projektjének keretében tartottunk. A projektben emellett számos nyelvoktatáshoz kapcsolódó programot is megvalósítunk, ennek egyik állomása volt ez a novemberi műhelymunka, melynek célja, hogy a fenti szakmai kérdések körüljárása mellett, teret adjon a tapasztalatcserének, hálózatépítésnek, illetve hazai és nemzetközi bevált gyakorlatok bemutatásának. A műhelymunka szekcióit olyan hazai szakértők vezették, akik a releváns tapasztalatokkal rendelkeznek a nyelvtanárképzésről.

A rendezvényen a nyelvtanárképzésben érintett egyetemi, főiskolai oktatók, beleértve az idegen nyelvi műveltségterületi tanítóképzésben és óvodapedagógus képzésben résztvevő oktatókat, gyakorló iskolák vezetőtanárai valamint mentortanárok, gyakorló nyelvtanárok és az adott terület szakértői vettek részt.

A plenáris prezentációkat az egyes szekciókban rövid bemutatók követték, egy-egy konkrét, a gyakorlatban hasznosítható példa bemutatásával. A műhelymunkán nagyban építettünk a jelenlevők által képviselt tudásra és tapasztalatokra, ezért a szekciókban és a rendezvény zárásakor teret adtunk annak, hogy a résztvevők megvitassák az elhangzottak adaptálhatóságát, illetve megosszák egymással tudásukat.

Az alábbiakban megtekinthető a műhelymunka programja. Az elhangzott előadásokat az előadó nevére kattintva lehet elérni. A délutáni asztalbeszélgetések összefoglalói a program végén tekinthető meg, amennyiben a kérdésekre kattintanak.

A rendezvényen készült képek itt tekinthetők meg.

Program

09:00-10:00

 Regisztráció és welcome kávé

10.00-11:00

Plenáris

Szegedi Eszter csoportvezető, Tudásmenedzsment Csoport, Tempus Közalapítvány: Köszöntő, és a szakmai műhelynek keretet adó projekt bemutatása (Tudásmegosztás: a kompetenciafejlesztéstől a foglalkoztathatóságig.)

Kolosyné Bene Krisztina osztályvezető, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Oktatási Nemzetközi Főosztály, Idegennyelv-oktatás Fejlesztési Osztály: Köszöntő

Laura Helminen Research Assistant, University of Tampere, RULE (Research and Development Unit for Languages in Education):
Hogyan járulhat hozzá a nyelvtanárképzés a nyelvtanítás eredményességéhez? Finnország példájának bemutatása.

 

11:00-12:30

Párhuzamos szekciók

1. szekció

Önálló nyelvtanulóvá nevelés az egyetemen és az iskolában - új kihívás vagy mindennapi gyakorlat?

  • Mennyire valósul meg a nyelvtanárképzésben és az iskolai idegennyelv-tanításban
  • az önálló nyelvtanulóvá nevelés
  • a nyelvtudás önálló és folyamatos gondozására való felkészítés a reális nyelvi önértékelésre való képesség kialakítása?
  • Hogyan szolgálják ezt a célt a hazai és európai innovációk, mint például a KER, a Nyelvtanulási Napló vagy az Europass? Ki tudjuk-e használni a bennük rejlő lehetőségeket?

Felkért előadók:

 Szekciót vezeti: Morvai Edit (Goethe Intézet), Einhorn Ágnes (Miskolci Egyetem, BTK), Árva Valéria (ELTE TÓK Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék).

 

2. szekció

Az IKT lehetőségei a mai nyelvtanárképzésben
Néhány IKT alkalmazás felvázolása után olyan konkrét példákkal ismerkedünk meg, amelyek szervesen beépülhetnek a nyelvtanárképzésbe és mind tartalmukban, mind módszertanilag újszerűek.

Olyan lehetőségeket mutatunk be, amelyek megváltoztatják a klasszikus oktató-hallgató viszonyt az egyetemi kurzusok során és elősegítik az önálló, kreatív tanári attitűd kialakítását.

 Felkért előadók:

  • Dr. Lázár Ildikó adjunktus, ELTE BTK Angol Nyelvpedagógia Tanszék
    icEurope projekt– Interkulturális Kommunikáció Európában
  • Laura Helminen Research Assistant, University of Tampere, RULE (Research and Development Unit for Languages in Education)
    ProfiDaf – Nyelvi és kulturális kompetenciák felmérése német nyelvet tanulóknál és oktatóknál komputer szimulációval

Szekciót vezeti: Körmendy Mariann (ELTE BTK, Magyar - Francia Ifjúsági Alapítvány), Enyedi Ágnes (ELTE BTK Angol Nyelvpedagógia Tanszék).

12:30-13:30

Ebédszünet

13:30-14:00

Plenáris

A tanárképzés szerepe a nyelvtanítás eredményességének javításában

Einhorn Ágnes 
Reflektálás a Magyarországról kiutazó Comenius tanárasszisztensi és tanár-továbbképzési akciókban részt vevők tapasztalataira 

14:00-15:30

Facilitált beszélgetés és tapasztalatcsere

Beszélgető körökben az alábbi kérdéseket jártuk körül:

15:30-16:00

A műhelymunka eredményeinek összegzése

A csoportmunkák eredményinek bemutatása és a műhelymunka zárása

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »