QALL- Végzettséget mindenkinek!

Pisti - iskolai magatartási problémák miatt lett magántanuló

Három évvel a magántanulói státuszba helyezés előtt találkoztam először a családdal, védőnői jelzés nyomán. A jelzés nem Pistiről, hanem 10 évvel fiatalabb kistestvéréről érkezett. Azt tartalmazta, hogy az édesapa a védőnőt ittas állapotban fogadta, és más felnőtt nem volt Lacival, Pisti öccsével. A családot váratlanul látogattam meg albérletükben. Otthon volt József (édesapa), Pisti és Laci. Az édesapa szívélyesen fogadott. Ismertettem, hogy miről érkezett jelzés, mire elmondta, hogy nagyon bánja az esetet. A továbbiakban ilyen probléma nem merült fel.

A szülők alacsony iskolai végzettségűek, mindketten állami gondozásban nőttek fel. Az édesapa alkalmi munkákat vállal, de legtöbbször nem talál. Az édesanya (Mária) takarítónőként dolgozik egy vállalkozásnál már hosszú ideje. Rendszeresen küzdenek anyagi problémákkal, de igyekeznek ezeket megoldani. Ahogyan nőtt Laci, Pisti egyre inkább úgy érezte, hogy szülei egyenlőtlenül bánnak velük, öccse javára ítélnek bizonyos helyzetben. Komoly gondot jelent a gyermekek nevelésében, hogy a szülők nem képviselnek azonos álláspontot. Mária következetesen próbálja nevelni gyermekeiket, de József ebben nem segíti, legtöbbször meghiúsítja törekvéseit. Ezt mindkét gyermek ki is használja. Az otthoni következetlenségből fakadóan Pisti tanulmányi eredményei rosszak. A szülők alacsony iskolai végzettségük miatt nemigen tudnak segíteni a tanulásban. Amikor az édesanya ki szeretné kérdezni a házi feladatot Pistitől, ezt a gyermek hárítja, és inkább édesapjával elmegy focizni. A gyermek nagyon ügyes sportoló, kiváló a labdarúgásban, sikerélményekben is bővelkedik ezen a téren.

Az ötödik osztályt Pisti először egy kerületi iskolájában kezdte. Előfordult, hogy az iskolából igazolatlanul hiányzott, később ment be, vagy korábban távozott. Ennek eredményeképpen a tanévet sikertelenül zárta. Mária, úgy érezte, hogy az osztálytársak rossz hatással vannak Pistire, ezért iskolát váltottak. Az új tanintézmény szintén a kerületben volt, de a gyermek itt is „rossz” barátokra tett szert. A lógások és a tanulmányi eredmények terén sem következett be változás.

Pisti néhány osztálytársával tönkretette az egyik ajtót az iskolában, és verekedésbe is keveredett. Az iskola fegyelmi eljárást kezdeményezett, majd felszólították az édesanyát, hogy keressen másik iskolát Pistinek. Mivel magatartási problémai és rossz tanulmányi eredményei miatt több iskola sem fogadta a gyereket, Pisti maradhatott. Az ötödik osztályt azonban ismételten sem teljesítette.

Az iskola ezután „megkérte” édesanyát, hogy kezdeményezze Pisti rendszeres iskolába járás alóli felmentését. Arról azonban nem tájékoztatták, hogy ebben az esetben az iskola nem köteles a tanuló számára 10 óra foglalkozást biztosítani. A gyermek így felügyelet nélküli maradt otthon, ami rossz hatással volt rá. A labdarúgást is el kezdte hanyagolni. Az edzésekről kimaradozott, a mérkőzésekre késve, vagy egyáltalán nem ment el. Édesanyjával szemben egyszer, amikor az ki szerette volna kérdezni a tananyagot, támadólag lépett fel, megfenyegette. Az addig engedékeny édesapa ekkor beavatkozott, és nagy szigorral próbálta orvosolni a konfliktust. Különböző szankciókat vezettek be, de ezeket Pisti nem tartotta be, barátaival továbbra is találkozott, és nem tanult semmit. Erre újabb szankciók következtek, Pisti pedig elszökött otthonról. A szülők tőlem kértek tanácsot. Azt javasoltam, hogy a rendőrségen jelezzék gyermekük eltűnését. Ők ezt meg is tették. Két nappal később jött be hozzám a család azzal, hogy Pisti előkerült, miután az egyik barátjánál töltött néhány napot. A Máriával szembeni erőszak, illetve a szökés miatt a szülők komolyan elgondolkoztak azon, nem kellene-e Pistit állami gondozásba adni. Úgy érezték teljesen tehetetlenek ebben a helyzetben. A gyermek ettől kissé megriadt, és megígérte, hogy változtatni fog a viselkedésén. A családnak belső iskolás kollégiumot javasoltam, amit a következő tanévben igénybe is fognak venni. (Jelenleg a tanév második felénél tartunk, befogadó iskola jelenleg sincs a gyermeknek, a jövő tanévben még mindig az 5. osztályt fogja kezdeni.)

József ma már törekszik arra, hogy feleségével szorosabb együttműködésben gondozzák két fiukat, tiszteletben tartja Mária nevelési módszereit. Mivel a szülők nem hagyják magukat kijátszani, elmondásuk szerint Laci is könnyebben kezelhetővé vált.

A jelen esetben nagy nehézséget jelentett, hogy a szülők nevelési módszerei nem egyeztek, és életük korábbi nehézségei miatt eszköztáruk is hiányos. Viszont együttműködők, és változtatni szeretnének a felmerült gondokon. Ennek a törekvésüknek köszönhető, hogy a család még mindig együtt van. A szülők meghallgatják egymást, és tudnak is változtatni. A belső iskolás kollégiumi elhelyezés remélhetőleg csökkenteni fogja az igazolatlan mulasztások számát, és remélhetőleg Pisti tanulmányi eredményei is javulni fognak a továbbiakban. A labdarúgás az iskolai teljesítménytől függően jutalomként fog megjelenni a gyermek nevelésében, amitől szintén eredményt vár a család.

(szociális gondozó, gyermekjóléti szolgálat)

 

Tempus Pályázatok Képzések Europass Alumni Tudástár Szakmai projektek Nemzetköziesítés

Az oktataskepzes.tka.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »